สวัสดีค่ะ - o witaniu słów kilka

Moi drodzy postanowiłam, że poniedziałki będą dniem tajskim. Co prawda myślałam też o zamieszczeniu kilku fajnych przepisów. Ale za nim wpadłam na ten genialny pomysł. Nasz tajski obiad z ryżem jaśminowym stał się wspomnieniem... Wczoraj podczas pieczenia przepysznej chałki z kruszonką wpadłam też na pomysł umieszczenia przepisu na moją boską kawę, ale niestety nie wiedziałam do czego by ją tu dopasować. Wszakże miał być to blog językowy z dodatkiem kultury. Co prawda kawę można podpiąć np. pod Turcję czy inne ciekawe miejsca świata, ale akurat Latte macchiato czy kawa mrożona jest raczej deserem kawowym, a nie regionalnym produktem. No cóż może innym razem znajdę porządną wymówkę by podzielić się moimi kawowymi zdolnościami... 

Wracając do tematu tajskiego.Ostatnim razem umieściłam wpis na temat tajskiego pisma, a dokładnie spółgłosek, jednakże ze względu na filmik instruktażowy, który pomoże wam w nauce znaczków, a którego produkcja jest w tzw. "toku" nie chce mieszać i umieszczać wszystkiego na raz. Z drugiej strony może skłoni was to do częstszego zaglądania i komentowania. 

Dziś więc postanowiłam stworzyć mały słowniczek...


Umieściłam już kilka zwrotów po francusku i japońsku, pora więc na tajski. Zacznę jednak od tego, że w kulturze azjatyckiej podział języka na męski i kobiecy jest bardzo wyraźny. I tak oto w tajskim: kobiety mówią o sobie - "chan/dichan" a mężczyźni - "pom". Również kończąc jakieś zdanie, bądź wyrażenie mężczyźni dodają - "krap", a kobiety - "ka". UWAGA: W niżej podanych wyrażeniach na końcu też dodajemy odpowiednią końcówkę("krap" lub "ka")


A oto kilka przydatnych zwrotów:
!Transkrypcja nie jest romanizacją pisma, a moim własnym zapisem, który ma ułatwić naukę osobom nie znającym tajskiego pisma!

Miło mi poznać   -  jinditii daj ry dzak  ยินดีที่ได้รู้จัก
Witam, Dzień dobry    -    saładii -    สวัสดี
Jak się masz?   -   sabaidiimaj  -   สบายดีไหม
Dziękuję dobrze, dziękuję  -   sabaidii kopkun   -  สบายดี, ขอบคุณ
Jak masz na imię?   -  kun czy arai    -  คุณชื่ออะไร
Nazywam się...   -  czan/pom  chy ...   ฉัน/ผมชื่อ.....
A ty?   -  Le kun la   -   แล้วคุณหละ
Dziękuję bardzo  -  kopkun  - ขอบคุณ
Nie ma sprawy  -  maipenrai - ไม่เป็นไร
Do widzenia  -   laa kon   -  ลาก่อน
Czy mówisz po angielsku? - kun put paasaa angkrit dajmaj? - คุณพูดภาษาอังกฤษได้ไหม
Czy znasz tajski? - kun put paasaa thai daj maj? - คุณพูดภาษาไทยได้ไหม
Tylko troszkę - nit noj  - นิดหน่อย
Nie rozumiem - mai kao dzaj - ไม่เข้าใจ


Dodatkowo filmik prezentujący tradycyjne tajskie powitanie - niestety bez napisów, ale z pewnością wszystko da się zrozumieć;)


Komentarze

Popularne posty