Język Indii, czyli hindi!

Hindi - język używany m.in. na ternie Indii, w  kraju o bardzo ciekawej i niekiedy dziwnej kulturze (wiecie o co chodzi, jeśli obejrzeliście wczoraj umieszczony film). !Pamiętajcie!, że ze względu na ponad 420 mln użytkowników, jest to język bardzo zróżnicowany. Ponieważ pod względem ilości użytkowników jest najbardziej popularny w Indiach, obok angielskiego jest językiem urzędowym. Po za tym na ternie Indii istnieje wiele innych języków... Wiele źródeł podaje że jest ich około 400 :O.  No ale nie ma się co dziwić, Indie zamieszkuje ok 1,1 mld ludzi (podobno nie długo mają dogonić Chiny...)


Ponieważ hindi jest mi obcy, korzystałam z pomocy książek, Internetu i filmów na youtube.com, które też wam zaprezentuje. Bo jeśli nawet nie jesteśmy specjalistami w danym języku, warto wiedzieć co z czym się je i jak się to wszystko razem wymawia. Chciałam zacząć od pisma, ale postanowiłam tu nie ściemniać;) To co wyczytałam i wiem na pewno umieszczam, a jeśli chodzi o pismo dewanagari, bo tak się właśnie zwie, opowiem o nim jak sama się nauczę, ale musicie poczekać. Co za dużo, to nie zdrowo. Mimo wszystko, mam nadzieję, że dzisiejsza lekcja was nie zawiedzie;)



Witaj!
नमस्ते 
Namaste
Dzień Dobry
शुभप्रभात
Szubhaprabhata
Do widzenia
अलविदा
Alvida
Dobranoc
शुभ रात्रि
Szubh ra
Dziękuję
शुक्रिया
Szukriya
Przepraszam
माफ करना
Maf kidżije
Proszę
कृपया
Kripajaa
Jak masz na imię?
आपका नाम क्या है
Aaapkaa naam kjaa he
Mam na imię...
मेरा नाम..... है
Meraa naam ... he
Skąd pochodzisz?
आप कहाँ से हैं
Aap kahann se he
Jestem z Polski
मैं पोलिश से हूँ.
Me Polish se hun
Miło się poznać
आपसे मिलकर खुशी हुई
Aapse milkar bahut khuszee hui
Tak
जी हाँ
Dżi haa
Nie
जी नहीं
Dżi nahii 








Przy tym temacie, nie mogę pominąć Bollywood!

Komentarze

Popularne posty