Halloween'owe dynie!

Ostatnio postanowiłam się trochę polenić. Pooglądałam sobie seriale, pograłam w pasjansa;), a w międzyczasie udało mi się załatwić kilka ważnych spraw. Teraz spakowana i gotowa na jutrzejszą jazdę pociągiem do Lublina, postanowiłam coś przygotować. Długo i intensywnie myślałam co by tu wam podrzucić. A ponieważ dziś mamy 31.10, czyli amerykańskie Halloween, to może pójdziemy w stronę dyni... Zacznę jednak od samego słowa: Halloween. Według informacji które krążą po świecie, nazwa ta powstała z wyrażanie 'All Hallows Eve' - Czyli coś w stylu 'Wigilia Wszystkich Świętych'. W Polsce oczywiście nie jest tak hucznie świętowane jak na zachodzie, ale nie mam zamiaru rozpisywać się na ten temat. Mnie, początkującego językoznawcę, interesują kwestie językowe, a ponieważ sama nazwa Halloween, w każdym języku brzmi identycznie, skupiłam się na charakterystycznym symbolu tego święta, którym jest dynia, a więc moi drodzy, oto dynia w 30 językach. Zaszalałam, a co mi tam!




Język
Nazwa
Czytanie
Afrikaanas
pampoen
pampun
Amharski
ዱባ
duba
Angielski
pumpkin
pampkin
Bułgarski
тиква
tikwa
Chiński

南瓜

langła
Chorwacki
bundeva
bundewa
Czeski
dýně
dynje
Filipiński
kalabasa
kalabasa
Fiński
kurpitsa
kurpitsa
Francuski
la citrouille
la cithruil
Grecki
κολοκύθι
kologizi
Hindi
कद्दू
kadu
Hiszpański

calabaza pumpkin

kalabaza pampkin
Holenderski

pompoen

pompun
Indonezyjski

waluh

waluh
Japoński

カボチャ

kabocha
Koreański
호박
hobag
Laotański
ຜັກ
phak
Malajski

labu (tumbuhan)

labu
Niemiecki
kürbis
kurbis
Norweski
gresskar
greskar
Polski
dynia

Portugalski

abóbora

abobre
Rosyjski
тыква
tigwa
Szwedzki
pumpa
pumpa
Tajski
ฟักทอง
faktong
Turecki
kabak
kabak
Węgierski
tök
tuk
Wietnamski

bí ngô

bi ngo
Włoski

zucca

zukka








Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty