Cykl 'miesiące w językach obcych' - Listopad

Za oknem mamy jesień. Niestety nie złotą polską jesień, a ponurą, mokrą i lekko depresyjną. No cóż listopad bywa nieprzewidywalny... Przejdźmy jednak do meritum dzisiejszego wpisy, jeśli dokładnie śledzicie moje wpisy, to pewnie pamiętacie wpis Halloween'owy, w którym zamieściłam tabelkę z "dynią" w 30 językach świata:) I właśnie z tym związany będzie kolejny cykl.  Nie z dynią oczywiście, a tabelką. Tym razem co miesiąc będę umieszczać nazwy miesięcy w różnych językach.

Dzisiaj mam dla was Listopad w 40 językach. (wkradł się błąd:P)







Język
Słowo
Transkrypcja
Afrikaanas
November
nowember
Amharski
ሕዳር
hïdar
Angielski
November
noweber
Arabski
نوفمبر
nuwember
Bułgarski
ноември
noemwri
Chiński
十一
shiiyue
Chorwacki
Studeni
studeni
Czeski
Listopad
lystopad
Estoński
November
nowember
Filipiński
Nobyembre
nobjembre
Fiński
Marraskuu
marasku
Francuski
Novembre
nowombr
Grecki
Νοέμβριος
noemwrios
Hindi
नवंबर
nowember
Hiszpański
Noviembre
nowiembre
Holenderski
November
nowember
Indonezyjski
November
nowember
Islandzki
Nóvember
nowember
Japoński
十一
dziu ici gatsu
Koreański
십일월
shib il wol
Laotański
ພະຈິກ
phacik
Litewski
Lapkritis
lapkritis
Macedoński
ноември
nomwri
Malajski
November
nowember
Niemiecki
November
nowembar
Norweski
November
nowemb y/e r
Polski
Listopad
listopad
Portugalski
Novembro
nowembro
Rosyjski
ноябрь
najabri
Rumuński
Noiembrie
noiembrie
Serbski
новембар
nowembar
Słowacki
November
nowember
Suahili
Novemba
nowemba
Szwedzki
November
nowember
Tajski
พฤศจิกายน
prutsacikajon
Turecki
Kasım
kasym
Ukraiński
Листопад
lystopad
Węgierski
November
nowember
Wietnamski
Tháng mười một
thang muoi mot
Włoski
Novembre
nowembre


    Skończone! Wnioski: 'November' przeważa! Ten spis nie jest tak różnorodny, jak to było w przypadku dyni. Pamiętajmy jednak, że 'November' nie w każdym języku brzmi identycznie. Ja tworząc tabelę, nie mam możliwości zaznaczenia tonów, akcentów, długości głosek. Widzą je tylko Ci, którzy uczą się tych języków, także warto pogrzebać w internecie i poszukać słowników z odsłuchem. Wtedy usłyszycie drobne różnice. Ja wybrałam 40 języków zupełnie przypadkowych. Większość to języki europejskie, po za tym również azjatyckie. Niewielką część stanowią języki afrykańskie, ale w tym przypadku źródła są bardzo ograniczone. Jeśli jednak macie inne propozycje językowe, to piszcie!

Na końcu mam dla was kilka zdjęć pięknej polskiej jesieni. Pozostaje nam tylko nadzieja, że jeszcze do nas wróci.






Komentarze

Popularne posty