Wchodnie klimaty - język ukraiński

Po raz kolejny mam dla was lekcję języka naszych sąsiadów. Poprzednim razem był to język niemiecki, a tym razem mam dla was lekcję języka ukraińskiego. Znajdziecie tu wiele podobnych wyrażeń jakie występują w języku polskim czy rosyjskim. Mam nadzieję, że gdy wybierzecie się w podróż na Ukrainę, poniższe zwroty okażą się przydatne.




Dzień dobry (rano) 
    Добрий ранок - dobro horanku
Dzień dobry (po południu)    
    Добрий день - dobry dień
Do widzenia          
    До побачення - do pobaczenia
Dobry wieczór       
    Добрий вечір - dobry wiecier
Dobranoc     
    На добраніч  - na dobranicz
Cześć!          
    Привіт! - pryvit
Proszę... (prosząc o coś).          
    Будь ласка, ... -  bud laska...
Proszę (podając coś).     
    Прошу! - proszu
Nie ma za co.        
    Нема за що. - niema za szczio
Dziękuję.    
    Дякую. - diakuju
Przepraszam         
    Перепрошую -  pereproszuju
Jak się nazywasz?
    Як тебе звати?  - jak tebe zwud
Mam na imię.       
    Мене звати  - mene zwud
Miło cię poznać.  
    Дуже приємно познайомитися  - duży prijemno poznajomitise
Tak    
    так - tak
Nie    
    ні - ni
Skąd jesteś?          
    звідки  ви/ти? - zwitki wi/ti (wi -formalne, ty -nieformalne)
Jestem/jesteśmy z Polski.       
    Я/ми з Польщі. - ja/my z polszczi.
Nie mówię po ukraińsku.
    Я не говорю українською. - ja ne howorju ukrainskoju.
Czy mówisz po angielsku?       
    Ви говорите англійською?  - vy hovoryte angliskoju?
Nie rozumiem.
     Я не розумію. - ja ne rozumiju

A na końcu już tradycyjnie kilka filmików! Pierwszy na pewno kojarzycie z wielu portali. Uczestniczka 'Mam talent' rysująca na piasku - bajecznie! Następnie kilka występów z 'Xfactor' oraz ukraiński zespół Flit.

Komentarze

  1. Może kiedyś wrócę do nauki ukraińskiego. Piękny język. Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty